Paprasti atsakymai į klausimus
Ar elektrinis automobilis gali užsidegti? Ar saugu įkrauti per lietų? Ką reikia žinoti tempiant automobilį? Kalbant apie elektrinį mobilumą kyla daug klausimų apie saugumą. Atsakymus rasite čia.
Darbo su aukštos įtampos sistema saugumo taisyklės
Dauguma sertifikuotų elektrinių automobilių keliamų pavojų yra panašūs į automobilių su kitomis pavaros sistemomis (degalų, dujų) keliamus pavojus.
Ugniagesių tarnyboms pateikėme gelbėjimo rekomendacijas ir gelbėjimo korteles.
Saugumo priemonės įkraunant
Akumuliatoriuje ir visiškai izoliuotame įkrovimo kabelyje esantys grandinės pertraukikliai užtikrina saugų įkrovimą per lietų. Įkrovimo procesas pradedamas tik tada, kai abi kabelio jungtys patikimai prijungtos ir automobilio bei infrastruktūros pusėje patikrinama, kad sujungimas patikimas. Tik tada teka srovė, todėl saugu įkrauti netgi per lietų.
Kaip ir per bet kokią audrą su perkūnija, reikia vengti būti lauke ir liestis prie elektrinės įrangos. Žaibui trenkus į automobilį arba netoli jo, gali būti pažeistos vidinės automobilio elektros grandinės ir įkrovimo stotelė. Dėl šios priežasties įkrovimo stotelėse paprastai yra apsauga nuo viršįtampio. Apie tinkamų apsauginių prietaisų buvimą geriausia teirautis įkrovimo stotelės operatoriaus.
Ne. Vandenyje elektros smūgio rizika nepadidėja dėl kelių apsauginių aukštos įtampos sistemos įrenginių.
Ne. Kad taip nutiktų, reikia liesti abu polius, t. y. teigiamą ir neigiamą kabelį. Aukštos įtampos akumuliatoriaus sistemoje taip yra keli apsauginiai įrenginiai, saugantys nuo elektros smūgio.
Tinkamai sumontuota įkrovimo stotelė yra viso namo elektrinės saugos dalis.
Ne. Kištukas suprojektuotas taip, kad pirštas paprastai negali pasiekti jo kontaktų. Tačiau daug svarbiau yra tai, kad srovė nepradeda tekėti, kol per kabelio komunikacijos liniją neįvyksta „pasisveikinimo procedūra“. Todėl srovė įjungiama tik tada, jei kištukas patikimai prijungtas prie automobilio ir automobilis bei sieninė skirstymo dėžutė patikrino ir patvirtino ryšį.
Kabelis per visą įkrovimo procesą tvirtai prijungtas prie sieninės skirstymo dėžutės ir automobilio ir jį nutraukti gali tik didžiulė jėga. Net jei taip vis dėlto nutiktų, tai saugiau, nei kabeliui ištrūkus iš sienos namuose. Taip yra todėl, kad sieninė skirstymo dėžutė ir automobilis aptinka ryšio nutraukimą ir kiek galima greičiau išjungia srovę pagal tarptautiniu mastu pripažintus saugos standartus.
Taip. Tai labai pavojinga! Tai taip pat pavojinga, kaip ir, pvz., perpjauti televizoriaus elektros laidą. Prašome jokiomis aplinkybėmis to nedaryti!
Tačiau, jei kabelis būtų visiškai perpjautas, automobilis ir sieninė skirstymo dėžutė aptiks ryšio nutraukimą ir kiek galima greičiau išjungs srovę pagal tarptautiniu mastu pripažintus saugos standartus.
Elektros tiekimas gali nutrūkti tik blogiausiu atveju, jei įkrovimo stotelė buvo netinkamai prijungta. Tačiau, kad netektų sėdėti tamsoje, mūsų visapusiškai apmokyti elektrikai yra pasiruošę padėti montavimo laikotarpiu ir suteikti geriausių patarimų. Tai įvyks prieš pirmą kartą įkraunant automobilį. Sieninėje skirstymo dėžutėje yra papildomų saugumo funkcijų elektros tiekimo nutraukimo atvejams. Tam reikia tik kelių papildomų komponentų ir atlikti kelis paprastus veiksmus montavimo laikotarpiu.
Elektrinio automobilio degumas ir gesinimo būdai.
Taip. Automobiliai gali užsidegti, kaip ir įprasti automobiliai. Elektriniuose automobiliuose taip pat yra nedidelė liekamoji atidėto gaisro rizika. Ypač jei pažeidžiamas aukštos įtampos akumuliatorius, kuriame kaupiama elektrinė ir cheminė energija. Viduje esančios kietos ir skystos cheminės medžiagos gali užsidegti. Tačiau litis nedega.
Tai priklauso nuo konkretaus atvejo. Elektrinio automobilio gaisrą galima suvaldyti atitinkamais gesinimo būdais, naudojamais ugniagesių tarnybų.
Kadangi gesinimo procesas taip pat priklauso nuo situacijos, gesinti reikia taip pat, kaip ir įprasto automobilio gaisrą. Tai darant, svarbu vadovautis gelbėjimo kortelėse pateikta informacija.
Ne. Gaisrą iškart galima gesinti vandeniu. Blogiausiu atveju vandens srovė gali sukelti vietinį trumpąjį jungimą atviroje aukštos įtampos sistemoje, tačiau vandens srove elektros srovė neteka. Be to, kadangi ličio jonų akumuliatoriuose nėra atominio ličio, sąlytis su vandeniu nekelia problemų ir šiuo atžvilgiu.
Nuodingos dujos ir dūmai išsiskiria bet kokio gaisro atveju. Todėl nuo degančio automobilio visada reikia laikytis saugiu atstumu. Ugniagesių tarnyba akumuliatoriaus gaisro gesinimui naudoja atitinkamus kvėpavimo aparatus, kaip ir įprasto automobilio gaisro atveju.
Gesinant elektrinio automobilio gaisrą reikia laikytis tų pačių procedūrų, kaip ir įprasto automobilio atveju.
Elektrinio automobilio gaisras kelia panašius pavojus, kaip ir automobilio su įprasta pavaros sistema. Dūmus ir karštį nulemiantys veiksniai yra akumuliatorius ir degalai bei visos automobilyje esančios medžiagos. Todėl ugniagesių tarnybai nebūtina taikyti kitokių procedūrų, nei įprastais atvejais. Bendroji taisyklė: užsidegus automobiliui, požeminę stovėjimo aikštelę būtina nedelsiant evakuoti.
Atskirais atvejais elektromobilius draudžiama statyti daugiaaukštėse arba požeminėse stovėjimo aikštelėse. Tačiau mūsų saugumo tyrimais nenustatytas joks pagrindas tokiems apribojimams. Galutinį sprendimą priima kiekvienas operatorius atskirai.
Pavojai sveikatai
Paprastai ne. Planuojant naujus automobilius atsižvelgiama į jiems veikiant sukuriamus elektromagnetinius laukus. Jie kuriami taip, kad iki minimumo būtų sumažintas neigiamas poveikis, patiriamas ypač jautrių žmonių, pvz., su implantuotais medicininiais prietaisais.
Saugumas gedimų ir avarijų atveju.
Elektrinį automobilį gali nuvilkti atitinkama specialistų kompanija. Išsamesnės informacijos galima rasti naudojimo vadove. Statant automobilį po gaisro, reikia laikytis specialių saugumo priemonių.
Avariją patyrusiems elektriniams arba hibridiniams automobiliams taikomi šie punktai: priešgaisrinės saugos sumetimais juos reikia statyti lauke, aptvertoje vietoje, pakankamu atstumu nuo kitų automobilių, pastatų, degių daiktų ir paviršių. Elektrinio arba hibridinio automobilio su pažeista akumuliatoriaus sistema jokiais atvejais nerekomenduojama statyti uždarame pastate.
Be to, būtina vadovautis ypatingomis gamintojo instrukcijomis, pvz., gelbėjimo kortelėmis. Jei į avariją patekusių elektrinių arba hibridinių automobilių aukštos įtampos komponentai yra tiesiogiai veikiami oro sąlygų, juos reikia uždengti neperšlampamu brezentu ir atitinkamai pažymėti. Tai ypač svarbu, jei automobiliai pristatomi ne darbo valandomis.
Į avariją patekusius elektrinius arba hibridinius automobilius būtina saugiai pastatyti pagal vietinius karantino reglamentus, kol pakartotinis užsidegimas nebebus tikėtinas. Sprendimą dėl trukmės ir tolimesnių procedūrų, pvz., pašalinimo, remonto arba utilizavimo, priima aukštos įtampos ekspertas, nes tai priklauso nuo konkretaus atvejo.
Kaip ir visų avarijų atveju, visi keleiviai privalo nedelsiant išlipti iš automobilio ir pasitraukti į saugią vietą. Būtina imtis įprastai reikalingų saugos ir aptvėrimo atsargumo priemonių.
Po avarijos gaisras gali prasidėti iškart, pavėluotai, o kai kuriais atvejais tik po kelių dienų, ypač jei per avariją buvo pažeistas akumuliatorius. Todėl avarijos vietą visada reikia aptverti, o visus joje dalyvavusius žmones patraukti į saugią vietą.
Tai mažai tikėtina, tačiau tokios galimybės atmesti negalima, ypač rimtų avarijų atveju. Sistemai aptikus avariją, per kurią suveikė oro pagalvės, aukštos įtampos akumuliatorius ir elektros sistema yra automatiškai atjungiami vienas nuo kito. Be to, automobiliuose sumontuoti įvairūs saugos mechanizmai:
1. Visa aukštos įtampos sistema suprojektuota taip, kad būtų apsaugota nuo sąlyčio.
2. Aukštos įtampos sistema taip pat yra visiškai izoliuota nuo automobilio kėbulo – tai vadinama elektros izoliacija.
3. Rimtų avarijų atveju, kai suveikia oro pagalvės, aukštos įtampos sistema iškart išjungiama.
Tiksli procedūra dar kartą išsamiai aprašoma susijusiose gelbėjimo kortelėse.
Visi „ID.“ modeliai apsaugoti specialia kėbulo apačios apsauga.